Sport op Zandvliet

Ook na schooltijd zijn we op Zandvliet met verschillende sporten in teamverband actief. Om in verschillende wedstrijden tegen andere scholen een goede prestatie neer te zetten, wordt er regelmatig getraind. Motto: "Wie niet traint, speelt niet!" In de wedstrijden komen zo hoofdzakelijk de meest gemotiveerde leerlingen aan spelen toe.

De animo voor deze naschoolse sport is zo groot dat we soms meerdere teams kunnen formeren en dat voor sommige wedstrijden zelfs wordt geselecteerd. We vinden echter dat dit niet altijd de bedoeling moet zijn. Soms is het leuk het beste schoolteam op te stellen, een andere keer is dat misschien minder belangrijk.

Vanzelfsprekend overtreffen de trainingen en de wedstrijden het niveau dat we kunnen halen in de lessen. Reden te meer voor veel leerlingen dus om juist na schooltijd nog op en voor Zandvliet actief te zijn.

Zowel in Leidschendam/Voorburg als in Den Haag doen we met bijna alle schoolsporttoernooien mee.

Internationaal toernooi

We organiseren al sinds 2009 een groot Internationaal toernooi samen met Hofstad Lyceum. 8 jongens en 8 meisjes van onze school worden jaarlijks uitgenodigd hieraan mee te doen. We worden nu ook gevraagd om bij de buitenlandse deelnemende scholen te gast te zijn. Dit jaar was dit in Madrid bij Colegio San Viator. Op Zandvliet Insta zijn foto's en filmpjes te zien van deze belevenis. En ze hadden een website voor het thuisfront om e.e.a. te volgen.

IST Madrid 2024

We begonnen in Maart al met trainen. Tijdens de trainingen hebben we de filmpjes gemaakt, en konden we elkaar beter leren kennen. We hadden ook 2 shirts nodig die we daar konden dragen. De vader van Chloë heeft gezorgd voor twee mooie shirts gesponsord door het Motorhuis! Na al de voorbereidingen vertrokken we woensdagochtend naar Madrid. We moesten om 6 uur verzamelen op Den Haag Centraal. Daar vertrokken we met de trein naar Schiphol. Op Schiphol was de Hofstad er ook. Dit is de andere school van Nederland die meedeed aan het toernooi.  Eerst kenden we de meisjes van het andere team niet, maar later was het wel gezellig. In Nederland was het nog koud, maar eenmaal aangekomen in Madrid was het 30 graden, daarom deed iedereen snel een korte broek aan. Na het landen hebben we de koffers opgehaald en zijn we met de metro  naar de school San Viator gegaan. De metro was echt druk en warm dus we waren blij als we weer uit de metro mochten. Toen we aankwamen op San Viator konden we de spullen daar neerleggen. Daarna zijn we weer met de metro gegaan naar het stadion van Real Madrid, en we zijn nog door de straatjes gelopen. Het was leuk om Madrid even te zien. Toen we weer op school aankwamen werd het toernooi geopend met de filmpjes van alle teams die meededen. Rond 20.00 gingen we met iedereen eten, en zocht iedereen het meisje of de jongen waar ze zouden verblijven. Na het eten ging iedereen met zijn of haar gezin mee naar huis. Dat was wel echt het begin van het toernooi omdat je dan voor het eerst bij dat gezin bent.  De volgende dag moesten we om half 9  weer op school zijn en had iedereen verhalen te vertellen over zijn of haar gezin. Donderdag speelden we in de ochtend volleybal en in de middag frisbee. Het was echt leuk en gezellig om de hele dag te sporten, maar door het weer wel erg vermoeiend. De volgende dag hadden we weer afgesproken om half 9 voor de school. Om 9 uur begonnen wij met voetbal, en in de middag speelden we basketbal. De wedstrijden waren echt leuk en zeker met ons team! Bij voetbal hebben we alles gewonnen en een keer gelijk gespeeld, bij basketball waren we ook de beste. Tijdens voetbal was mijn voet gekneusd, dus kon ik niet meer meespelen met basketbal. Het was wel heel leuk om het team te zien spelen. Vrijdagavond werd het toernooi afgesloten en werden de bekers uitgedeeld. Wij mochten twee keer het podium op voor basketbal en voetbal! Bij voetbal was er eerst nog een misverstand en zeiden ze eerst dat Frankrijk gewonnen had. Het was echt een fijn gevoel om hun teleurgestelde gezichten te zien omdat dat echt de minst aardige tegenstander van het toernooi was. Na het eten gingen veel mensen met elkaar of alleen met hun gezin naar het centrum van Madrid om wat te zien van de stad. De volgende dag gingen we met elkaar door Madrid lopen, en zijn we in de middag weer naar het vliegveld vertrokken. Het toernooi was heel leuk, echt iets om niet meer te vergeten!