Getalenteerde leerlingen

Voor gemotiveerde en getalenteerde leerlingen bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan programma’s van de Hogeschool Leiden, de Universiteit Leiden en de TU Delft. De leerlingen moeten om deze programma’s te kunnen volgen een selectieprogramma doorlopen.

Pre HBO

Het Pre HBO is een programma van 1 jaar voor leerlingen uit 4 havo die op zoek zijn naar extra uitdaging. Hierbij volgen de leerlingen iedere woensdagmiddag lessen op de Hogeschool in Leiden.

De eerste periode maken de leerlingen kennis met medeleerlingen en leren ze meer over het hbo en de hogeschool. De verschillende opleidingen komen langs, ze krijgen een rondleiding door de hogeschool en ontmoeten studenten en docenten. In periode twee gaan ze ontdekken waar hun talenten liggen en maken kennis met onderzoek doen. Samen met leerlingen van andere scholen maken ze een afsluitend profielwerkstuk.

Pre University Leiden

Pre-University College Leiden is een twee jaar durend programma voor leerlingen uit 5 vwo en 6 vwo. De leerlingen gaan bijna elke maandagmiddag naar Leiden om colleges te volgen. Het programma is breed opgezet. Leerlingen maken kennis met verschillende disciplines bij diverse faculteiten. Het programma omvat 5 blokken, die allemaal anders van opzet zijn. Het onderwerp van het eerste blok is wetenschapsfilosofie (Wat is kennis en hoe kom je eraan?).

In het tweede blok kiezen de leerlingen 2 series van 4 colleges uit een breed aanbod en maken ze kennis met wetenschappelijk onderzoek. In het derde blok staat de relatie tussen wetenschap en samenleving centraal, waarbij het accent ligt op academische vorming. Het vierde blok bestaat uit een zelfstandig uitgevoerd onderzoek, dat ook kan dienen als profielwerkstuk. In het vijfde blok spreken de leerlingen met wetenschappers over hun onderzoek.

Pre University Den Haag

Ook is het mogelijk om deel te nemen aan Pre-University College Den Haag. Dit is een eenjarig programma voor leerlingen uit 5 vwo. De nadruk ligt in dit programma op onderzoek naar en onderwijs over maatschappelijke vraagstukken. Ze krijgen inzicht in welke bijdrage ze als toekomstige onderzoeker kunnen leveren aan de maatschappij. Zo bedenken ze oplossingen voor een lokaal probleem met een maatschappelijke partner, en leren ze welke onderzoeksmethoden geschikt zijn voor de vragen die ze hebben.

Pre University Delft

Het TU Delft Pre-University Programme geeft een realistische voorstelling van studeren aan een technische universiteit. Dit programma is bedoeld voor getalenteerde leerlingen van 5 vwo met een NG/NT profiel. Het programma heeft een hybride karakter waarbij je deels online en deels fysiek practica doet en lessen volgt. Het onderwijs is interdisciplinair opgezet: ontwerpen, onderzoeken en technologische toepassingen staan centraal in het programma.

Christelijk lyceum Zandvliet |
Bezuidenhoutseweg 40 |